Εμβόλια σήμερα : Τα 4 «ύποπτα» επεισόδια στην Ελλάδα με το εμβόλιο της AstraZeneca

0
23
εμβόλια-σήμερα-τα-4-ύποπτα-επεισόδια

Εμβόλια σήμερα : Τα 4 «ύποπτα» επεισόδια στην Ελλάδα με το εμβόλιο της AstraZeneca – Η θέση των επιστημόνων.

Ειδήσεις: Τέσσερα σοβαρά επεισόδια, τα δύο με μοιραία κατάληξη, έχουν μέχρι τώρα καταγραφεί στην Ελλάδα, και τοποθετούνται χρονικά κοντά με τον εμβολιασμό έναντι της λοίμωξης Covid-19. Πρόκειται για δύο θανάτους, μιας γυναίκας και ενός άνδρα, ενός περιστατικού οξείας αλλεργικής αντίδρασης και ενός ισχαιμικού εγκεφαλικού επεισοδίου.

Όλες οι ειδήσεις από το tilegrafimanews.gr

Παρά την εύλογη ανησυχία που προκαλεί στους πολίτες κάθε ανεπιθύμητη ενέργεια ή ιατρικό συμβάν που αναφέρεται κατά τη διάρκεια της εμβολιαστικής εκστρατείας «Ελευθερία», τόσο οι επιστήμονες όσο και οι αρμόδιοι φορείς της χώρας μας εξετάζουν κάθε φορά τα γεγονότα βάσει των επιστημονικών και κλινικών δεδομένων προκειμένου να αποφανθούν αν μπορεί να υπάρξει αιτιολογική συσχέτιση μεταξύ εμβολίων της Covid-19 και δυνητικά επικίνδυνων συμβάντων.

Έως σήμερα μόνο ένα περιστατικό οξείας αλλεργικής αντίδρασης που συνδέεται άμεσα με τη χορήγηση δόσης εμβολίου (το εμβολιαζόμενο άτομο είχε λάβει δόση του Pfizer/BioNTech), κρίθηκε αναγκαίο να δοθεί αδρεναλίνη προς διαχείριση της συμπτωματολογίας του. Τα υπόλοιπα περιστατικά αλλεργικών αντιδράσεων που έχουν καταγραφεί ήταν ήπια και δεν χρειάστηκαν επείγουσα ιατρική φροντίδα.

Δύο θάνατοι και ένα εγκεφαλικό επεισόδιο

Στην αξιολόγηση των στοιχείων που θα προκύψουν από τη νεκροψία-νεκροτομή επικεντρώνονται οι αρμόδιοι φορείς και ως προς τα αίτια θανάτου μιας 63χρονης γυναίκας, χθες Τρίτη, στο Ίλιον, λίγο μετά τον εμβολιασμό της κατά της νόσου Covid-19.

Τόσο το υπουργείο Υγείας όσο και η αρμόδια Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών, σημειώνουν ότι δεν προκύπτει συσχετισμός μεταξύ του εμβολιασμού και του θανάτου. Ωστόσο, δεδομένου ότι η άτυχη 63χρονη έπασχε από υποκείμενα νοσήματα, έχει διαταχθεί ενδελεχής έλεγχος του ιατρικού ιστορικού της που παράλληλα με τα αποτελέσματα των μεταθανάτιων τοξικολογικών και ιστολογικών εξετάσεων αναμένεται να ρίξει φως στα αίτια του θανάτου της.

Υπενθυμίζεται ότι, η θανούσα επισκέφθηκε μόνη της το Εμβολιαστικό Κέντρο στο Ίλιον προκειμένου να της χορηγηθεί η 1η δόση του εμβολίου.

Ανήκοντας στην ηλικιακή ομάδα των 60-64 χρόνων, έλαβε λοιπόν το εμβόλιο της AstraZeneca. Λίγη ώρα αργότερα εντοπίστηκε λιπόθυμη σε παρακείμενο άλσος. Οι επαγγελματίες υγείας του Εμβολιαστικού Κέντρου κάλεσαν αμέσως το ΕΚΑΒ, ενώ προσπάθησαν να παρέχουν και τις πρώτες βοήθειες αλλά δυστυχώς η 63χρονη κατέληξε.

5214758

Πρόκειται για το πρώτο θανατηφόρο περιστατικό που καταγράφεται μετά τη χορήγηση συνολικά 220.000 δόσεων του εμβολίου της AstraZeneca. Αξίζει να σημειωθεί ότι τον περασμένο Φεβρουάριο είχε καταγραφεί ένας ακόμη θάνατος, ενός 85χρονου άνδρα στην Κρήτη. Λίγο μετά τον εμβολιασμό του (με το εμβόλιο των Pfizer/BioNTech) έχασε τις αισθήσεις του κι ενώ του παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες εν συνεχεία κατέληξε. Σύμφωνα με το σχετικό πόρισμα, «ο ηλικιωμένος έπασχε από στένωση στεφανιαίων αγγείων και υπετροφική καρδιοπάθεια ενώ δεν διαπιστώθηκε εύρημα που να συνηγορεί σε αναφυλακτική αντίδραση ή άλλης, σχετιζόμενης με τον εμβολιασμό».

Στο αντίποδα των δύο μοιραίων αυτών γεγονότων, ομαλά εξελίσσεται η υγεία ενός 60χρονου άνδρα από τη Σύρο που μετά τον εμβολιασμό έναντι της Covid-19 υπέστη ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο. Ο ασθενής νοσηλεύεται στο «Θριάσιο» Νοσοκομείο με τους γιατρούς να αναφέρουν ότι η υγεία του σημειώνει σταδιακή βελτίωση και σύντομα θα λάβει εξιτήριο.

Ο 60χρονος είχε εμβολιαστεί το περασμένο Σάββατο στη Σύρο και λίγη ώρα αργότερα στο σπίτι του κατέρρευσε. Μεταφέρθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο του νησιού όπου διαπιστώθηκε ότι είχε υποστεί ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο (η συχνότερη μορφή εγκεφαλικού επεισοδίου) και κρίθηκε αναγκαία η διακομιδή του στην Αθήνα. Επειδή το περιστατικό συνέβη χρονικά κοντά στον εμβολιασμό (είχε λάβει κι εκείνος το εμβόλιο της AstraZeneca), έγινε αναφορά στο Τμήμα Φαρμακοεπαγρύπνησης του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΟΦ) ώστε να διερευνηθεί σχετίζεται το εμβόλιο που είχε χορηγηθεί.

Ομοίως, όπως και στην περίπτωση της άτυχης 63χρονης, ο εμβολιασμός έναντι της νόσου Covid-19 με το σκεύασμα της AstraZeneca δεν σχετίζεται με το ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο που υπέστη ο 60χρονος άνδρας.

Όπως αναφέρουν έγκριτοι επιστήμονες στο protothema.gr και το ygeiamou.gr σχολιάζοντας τα θρομβωτικά επεισόδια που καταγράφηκαν χρονικά κοντά με το εμβόλιο της AstraZeneca, «αφενός έχει ήδη αποφανθεί ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων για την ασφάλεια και αποτελεσματικότητα του συγκεκριμένου εμβολίου. Αφετέρου θα περίμενε κανείς να είχαμε πολλά περισσότερα περιστατικά σοβαρών ανεπιθύμητων ενεργειών σε ηλικιωμένα άτομα, που είναι σύνηθες να έχουν πολλαπλά υποκείμενα νοσήματα. Αν τα εμβόλια σχετίζονταν άμεσα με τα θρομβωτικά επεισόδια που έχουν δει το φως της δημοσιότητας το τελευταίο χρονικό διάστημα, σε διεθνές επίπεδο, τότε εμείς ως χώρα που ξεκινήσαμε τον εμβολιασμό από ηλικιωμένους 85 χρόνων και άνω, θα έπρεπε να αναμένουμε στις μεγάλες αυτές ηλικίες πολλά τέτοια συμβάντα λόγω της ευθραυστότητας των υπέργηρων συμπολιτών μας», εξηγούν.

Και αντιτείνουν ότι, τα θρομβοεμβολικά επεισόδια που καταγράφηκαν διεθνώς αφορούσαν αφενός άτομα κάτω των 65 ετών αφετέρου περισσότερες γυναίκες και θεωρούν ότι το βάρος της επιστημονικής έρευνας θα πρέπει να πέσει στο αν πίσω από αυτά κρύβεται κάποια γονιδιακή ευαλωτότητα που να αφορά στην πήξη του αίματος και η οποία να «δείχνει προτίμηση» στο γυναικείο φύλο.

5214761

Η σπάνια «Επαγόμενη από Εμβόλιο Προθρομβωτική Αυτοάνοση Θρομβοπενία»

Την περασμένη Δευτέρα η πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών, Μαρία Θεοδωρίδου αναφερόμενη στην ασφάλεια των εμβολίων υπενθύμισε ότι η ενδελεχής επιτήρηση και καταγραφή που γίνεται την τρέχουσα περίοδο λόγω της εμβολιαστικής εκστρατείας κατά της Covid-19 «δίνει τη δυνατότητα να εντοπιστούν και σπάνιες ανεπιθύμητες ενέργειες, οι οποίες δεν είναι δυνατόν να εντοπιστούν κατά τη διάρκεια των κλινικών μελετών».

Στο πλαίσιο αυτό κατέστη εφικτός και ο εντοπισμός 28 περιπτώσεων θρόμβωσης και θρομβοπενίας (που ίσως αποδίδονται στη λεγόμενη «Επαγόμενη από Εμβόλιο Προθρομβωτική Αυτοάνοση Θρομβοπενία») σε σύνολο 17.000.000 χορηγούμενων δόσεων που συσχετίστηκαν χρονικά με το εμβόλιο της AstraZeneca. Ο ΕΜΑ απεφάνθη ότι τα οφέλη από το εμβόλιο υπερτερούν της πιθανής ύπαρξης μίας τέτοιας σπάνιας ανεπιθύμητης ενέργειας.

Κι ενώ δεν εντοπίζεται προς το παρόν αιτιώδης συσχέτιση, ο ΕΜΑ σε συνεννόηση με την AstraZeneca προχώρησαν στην έκδοση νέου φύλλου οδηγιών χρήσης του εμβολίου, με σχετική επισήμανση για τον κίνδυνο της σπάνιας ανεπιθύμητης ενέργειας και σχετικές οδηγίες για τους πολίτες και τους γιατρούς.

H «Επαγόμενη από Εμβόλιο Προθρομβωτική Αυτοάνοση Θρομβοπενία» (με συχνότητα εμφάνισης από 1:125.000 έως και 1:1.000.000) εκδηλώνεται περίπου μετά από 7 με 14 ημέρες σε σχέση με τον εμβολιασμό και τα συμπτώματα τα οποία μπορούν να είναι ύποπτα και χρειάζονται προσοχή, είναι ασυνήθη σε σχέση με τις γνωστές ανεπιθύμητες ενέργειες των εμβολίων, δηλαδή έντονο θωρακικό ή κοιλιακό άλγος και κεφαλαλγία. Όπως εξήγησε η κυρία Θεοδωρίδου, οι εμβολιαζόμενοι επί τη εμφανίσει των συγκεκριμένων συμπτωμάτων θα πρέπει να αναζητήσουν άμεσα ιατρική βοήθεια.

Σε ότι αφορά τον παθογενετικό μηχανισμό του συνδρόμου αυτού εικάζεται ότι αντισώματα «επιτίθενται» σε αντιγονικές θέσεις των αιμοπεταλίων με αποτέλεσμα αυτά να δραστηριοποιούνται και απότοκο τη δημιουργία θρόμβων και θρομβοπενίας.

«Επομένως υπάρχει ένας βασικός μηχανισμός τον οποίο μπορεί κανείς να σκεφτεί πώς μπορεί να τον διαγνώσει και να τον αναστείλει», υπογράμμισε η πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών, προσθέτοντας ότι «πλέον υπάρχει η ευαισθητοποίηση για την έγκαιρη διάγνωση, ο τρόπος διάγνωσης και η κατάλληλη θεραπευτική αντιμετώπιση».

Δείτε επίσης

Πηγή: tilegrafimanews.gr