Δυνατότητα εξαγοράς καταπατημένων εκτάσεων δημοσίου με ευνοϊκούς όρους
Χιλιάδες ιδιώτες καλούνται να συλλέξουν πολλά δικαιολογητικά και πιστοποιητικά προκειμένου να εξαγοράσουν καταπατημένες εκτάσεις του δημοσίου. Η διαδικασία ξεκινά από σήμερα, 30 Σεπτεμβρίου, με την έναρξη λειτουργίας ψηφιακής πλατφόρμας για τη υποβολή αιτήσεων και απαιτούμενων εγγράφων. Όσοι καταθέσουν αιτήσεις θα μπορέσουν να αποκτήσουν τίτλους ιδιοκτησίας στα καταπατημένα ακίνητα, με το ποσό να περιορίζεται έως και 20% της αντικειμενικής αξίας. Η εξόφληση μπορεί να γίνει σε έως 60 άτοκες δόσεις.
Οι ενδιαφερόμενοι για ακίνητα στις παρακάτω περιφερειακές ενότητες έχουν τη δυνατότητα υποβολής αιτήσεων: Αιτωλοακαρνανίας, Αρκαδίας, Έβρου, Εύβοιας, Ηρακλείου, Ιωαννίνων, Καρδίτσας, Κέρκυρας, Λάρισας, Λασιθίου, Λέσβου, Μαγνησίας, Ξάνθης, Πιερίας, Ρεθύμνου, Σάμου, Τρικάλων, Φθιώτιδας, Χανίων και Χίου, με προθεσμία έως 30 Σεπτεμβρίου 2025. Από 31 Οκτωβρίου 2024, οι αιτήσεις θα μπορούν να υποβάλλονται από ιδιώτες σε άλλες περιφερειακές ενότητες, με καταληκτική ημερομηνία την 31 Οκτωβρίου 2025.
Για την υποβολή αίτησης, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η αδιάλειπτη κατοχή του ακινήτου από τον αιτούντα ή τους δικαιοπαρόχους: για τουλάχιστον 30 χρόνια με τίτλο ή 40 χρόνια χωρίς τίτλο, εφόσον το ακίνητο έχει χρησιμοποιηθεί ως κύρια κατοικία ή για επαγγελματική δραστηριότητα. Επιπλέον, απαιτείται η δήλωση του ακινήτου στο έντυπο «Ε9» για τα τουλάχιστον τελευταία πέντε χρόνια.
Οι πολίτες θα υποβάλλουν τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά τους στην ψηφιακή πλατφόρμα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, aeda.apps.gov.gr, χρησιμοποιώντας κωδικούς Taxisnet. Η υποβολή μπορεί να γίνει και από εξουσιοδοτημένο πρόσωπο. Για την αίτηση απαιτείται παράβολο 300 ευρώ, που είτε συμψηφίζεται με το τίμημα εξαγοράς είτε επιστρέφεται σε περίπτωση απόρριψης.
Η αίτηση εξετάζεται σε τρία στάδια: πρώτα ελέγχεται η πληρότητα του φακέλου από τη Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας, στη συνέχεια το περιεχόμενο από την Κτηματική Υπηρεσία, και τέλος οι προϋποθέσεις από ειδική Επιτροπή. Στην αίτηση θα πρέπει να αναγράφονται προσωπικά στοιχεία του αιτούντος, καθώς και οι λεπτομέρειες του ακινήτου που επιθυμεί να εξαγοράσει.
Δημιουργείται ψηφιακός φάκελος για κάθε αίτηση, ο οποίος θα περιλαμβάνει προσωπικά στοιχεία του αιτούντος, πληροφορίες για το ακίνητο, χαρακτηριστικά του (εμβαδόν, είδος, ύπαρξη δασικής έκτασης κ.λπ.), καθώς και δικαιολογητικά που αποδεικνύουν την κατοχή του δημοσίου ακινήτου. Το τίμημα για την εξαγορά ισούται με το 100% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, με δυνατότητα εξόφλησης σε έως 60 δόσεις ή εφάπαξ με έκπτωση 10%.
Ανάλογα με την προσωπική και οικογενειακή κατάσταση του αιτούντος, προβλέπεται έκπτωση έως 80% στο τίμημα εξαγοράς. Επιπλέον εκπτώσεις ισχύουν για περιπτώσεις αναγνώρισης κυριότητας ή δικαστικών αγωγών. Με την οριστική υποβολή της αίτησης, παρέχεται η δυνατότητα παρακολούθησης της διαδικασίας μέχρι την έγκριση ή απόρριψη της.
Πηγή: newsbeast.gr